ایلان ماسک زنگ خطر صنعت خودروسازی را به صدا در آورد

هشدار بدبینانه ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا (TSLA.O) در مورد اقتصاد، می تواند لحظه "قناری در معدن زغال سنگ" صنعت خودرو باشد که نشان دهنده رکود اقتصادی برای صنعتی است که روسای آن هیچ نشانه ای از خود بروز نداده اند. برای کسب اطلاعات بیشتر از اظهارات اخیر مدیرعامل تسلا تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

tesla hoshdar

ماسک به تازگی در ایمیلی به مدیران اجرایی تسلا اعلام کرد که این خودروساز برقی باید حدود 10 درصد از نیروی کار خود را کاهش دهد. او به کارکنان خود گفت که این تصمیم شامل مدیران رده بالای این شرکت می شود و او همچنان برای ساخت خودرو و باتری به نیروی کارگری بیشتری را استخدام می‌کند.

یکی از مدیران خودروسازی، این هفته میزان تقاضای بازار را "بالا" خواند. اما، ایلان ماسک با این نظر مخالف است و دلیل آن را وجود دو سال همه‌گیری بیماری کرونا می داند.
آدام جوناس، تحلیلگر مورگان استنلی، در یادداشتی تحقیقاتی با اشاره به فلز مورد استفاده در باتری های برقی گفت: تسلا، شبیه به قناری شما در معدن زغال سنگ نیست، بلکه بیشتر شبیه به نهنگ در معدن لیتیوم است.

وی افزود: «اگر سهام تسلا، بزرگ‌ترین شرکت سازنده خودروهای برقی جهان 9 درصد سقوط می کند و مدیر عامل این شرکت درباره مشاغل و اقتصاد هشدار می دهد، سرمایه‌گذاران باید در پیش‌بینی‌های خود در مورد میزان سود و رشد بالای آن تجدیدنظر کنند.»

بخش خودرو دو سال پیش با شروع همه‌گیری COVID-19 آسیب جدی را تجربه کرد، که منجر به تعطیلی کارخانه‌های زیادی شد. همین عوامل نقش کلیدی در کمبود تراشه های نیمه هادی داشت که تولید خودروها را با مشکل مواجه کرد.
اکنون مشکلات زنجیره تامین با حمله روسیه به اوکراین وخیم‌تر نیز شده و فروش را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. طبق گزارش Wards Intelligence، فروش خودروهای جدید ایالات متحده در ماه می سال 2022 با نرخ سالانه ضعیف 12.68 میلیون نفر به پایان رسید. این رقم در مقایسه با روزهای با شکوه این صنعت که تولید 17 میلیون نفر در سال قبل از همه گیری کووید، را تجربه می کرد، فاصله زیادی دارد.

با این حال، این مسائل بیشتر بر در بخش عرضه تأثیر می گذارد، در حالی که وجود تورم می تواند، تهدیدی برای میزان تقاضا محسوب شود.

جف شوستر، رئیس پیش‌بینی جهانی در LMC Automotive، درباره اظهارات ماسک گفت: «خطر رکود اقتصادی زیاد است، بنابراین آنچه ماسک می گوید، اغراق نکرده است».

شرکت‌های سواری Uber Technologies Inc (UBER.N) و Lyft Inc (LYFT.O) ماه گذشته گفتند که برای کاهش هزینه ها، تعداد استخدام های خود را کاهش می‌دهند، در حالی که شرکت خرده‌فروش آنلاین خودروهای دست دوم Carvana (CVNA.N) گفت که تعداد کارمندان خود را 12٪ کاهش می‌دهد.


شرکت های دیگرنیز وضعیت مشابهی دارند. جان دان، مدیر عامل شرکت آمریکایی تولید کننده سیستم‌های انرژی پاک، واحد پلاستیک Omnium (PLOF.PA) که در زمینه تولید سیستم‌های کاهش سوخت و تولید گازهای گلخانه‌ای فعالیت می کند، گفت: «ما به اندازه ایلان ماسک بدبین نیستیم، اما در مورد استخدام و هزینه‌های خود محتاط هستیم.»
مسئولان صنعت خودرو نگران رکود احتمالی هستند.

جاش سندبولت، مدیر ارشد سرمایه گذاری شرکت Greenhaven Associates، که بزرگ ترین سهام دار شرکت جنرال موتورز (GM.N) است، که این هفته برای شرکت در کنفرانس Alliance Bernstein به شهر نیویورک آمده بود. در مصاحبه ای گفت که مدیران مالی در آنجا نسبت به سایر رهبران تجاری، چشم انداز بسیار تیره و تارتری را ترسیم کرده اند.

ایمیل ماسک با وجود آن که خیلی بدبینانه‌تر از سایر تولید کنندگان خودرو به نظر می‌رسد، اما سندبولت گفت که او یاد گرفته است که حرف های مدیرعامل تسلا را جدی بگیرد، زیرا کارنامه عملکرد ایلان ماسک، حرف هایش را ثابت می کند.

سندبولته گفت: «ما در دوره‌ای از آشفتگی هستیم و صادقانه بگویم دنیای مالی و دنیای مدیریت کسب‌وکار در وضعیت خوبی نیستند.»
به طور علنی، بسیاری از خودروسازان دیگر همچنان ادعا می کنند، که میزان تقاضای بازار همچنان بالا است. شرکت فورد موتور (F.N) روز پنجشنبه، در حالی که فروش ماهانه خود را در ایالات متحده را گزارش داد، اعلام کرد موجودی‌های آن همچنان با نرخ‌های بی‌سابقه در حال چرخش هستند.

آلیسون ویترسپون، مدیر بازاریابی نیسان موتور (7201.T) در ایالات متحده روز چهارشنبه در کنفرانس خرده فروشی خودرو در لاس وگاس گفت: "تقاضای مصرف کننده در حال حاضر بالاست. اما، تولیدکنندگان موجودی لازم برای تامین این میزان تقاضا را ندارند."

مقامات این صنعت همچنین به شرکت تسلا اشاره می کنند که مشکلات خاص خود را دارد، از جمله تعداد استخدام های سریع در مقایسه با رشد آن.

طبق گزارش‌های سالانه این شرکت، اشتغال تسلا از پایان سال 2019 دو برابر شده است، و جوناس از مورگان استنلی خاطرنشان کرد که درآمد تسلا به ازای هر کارمند 853,000 دلار می باشد، که تفاوت زیادی نسبت به درآمد 757,000 دلاری شرکت فورد نشان نمی دهد.

علاوه بر این، فروش تسلا در ایالات متحده به شدت در کالیفرنیا و به ویژه در منطقه خلیج سانفرانسیسکو که محل استقرار شرکت‌های دره سیلیکون است، متمرکز است. اما اکنون، برخی از شرکت‌های بزرگ فناوری کارمندان خود را کاهش می‌دهند و استارت‌آپ‌های کوچک‌تر به سختی می‌توانند بودجه دریافت کنند.

بری انگل، یکی از مدیران سابق فورد و جنرال موتورز که شرکت سرمایه گذاری قِل را که بر حوزه حمل و نقل متمرکز است، تأسیس کرده، گفت: همه اینها ممکن است درست باشد، اما ترس ماسک را نمی توان نادیده گرفت.

او گفت: « الون و بقیه می‌دانند که رکود اقتصادی به طور فزاینده ای وجود دارد. اما تفاوت ایلان ماسک در این است که به‌عنوان یک کارآفرین به‌طور طبیعی تمایل بیشتری به عمل و بیان حقیقت دارد، حتی اگر محبوبیت نداشته باشد.»


چاپ